Over ons

Een stukje historie over het ontstaan van onze Schietsportvereniging  (verkorte versie)

Op 21 juni 1972 werd onze vereniging opgericht. Dit vond plaats tijdens een verjaardag feestje van de familie Bloemers. Aanleiding hiertoe was dat een der familieleden een luchtpistool gekocht had.  De aanstekelijke verhalen hierover maakte andere leden van de familie zeer enthousiast. Er werden 8 luchtwapens aangeschaft en er werd op de zondagochtend druk in de tuin geoefend.  Er moest nog een naam voor de vereniging bedacht worden. Omdat men allen beginnelingen waren, die zelden de roos raakten ontstond de ludieke naam “Zeldenroos”.  Daar de zomer op zijn eind liep en het te koud werd om buiten te schieten, werd er naar een overdekt onderkomen gezocht. Na respectievelijk de zolder van het bondsgebouw , een ruimte in het “Open huis”, een schuur van boer van Putten, weer terug naar het “Open huis”.  Deze laatste locatie werd echter door brand verwoest en een tijdelijk onderkomen werd gevonden in de schuur van boerke van Lith. Om toch over een eigen accommodatie te kunnen beschikken, werd er samen met Ponyclub “st Joris” een (demontabele) dependance van een Nijmeegse ziekenhuis aangekocht. Van de gemeente Berghem kreeg men toestemming om het gebouw op het gemeentelijk sportpark “de Koppelsteeg” te plaatsen. Na enkele jaren alleen met luchtwapens geschoten te hebben, groeide de wens om met vuurwapens te mogen schieten. Uit veiligheidsoverwegingen moest de schietbaan voorzien worden van 3,5mm dik staalplaat. Na een herindeling van het sportpark kregen we de beschikking over het gehele gebouw. Om aan de wens van 25 meter banen te kunnen voldoen, werd besloten om een gehele nieuwe kantine te bouwen, zodat er genoeg ruimte ontstond om de 25 meter baan te kunnen realiseren. Door de inzet van vele vrijwilligers konden we in 1998 onze geheel vernieuwde accommodatie in gebruik nemen.